neděle 18. června 2017

PYRRHOVO VÍTĚZSTVÍ

Ideologie nemusí bezezbytku potřebovat výpravčí ° diverze sleposti přes oslnění tzv. osobnostmi ° dekódovat lze leccos

Pávovité natřásání se webu, že stačí jet v předsevzatých kolejích a s nadlehčeným úšklebkem sledovat okolí, by mělo být pro dnešek odpuštěno.
Můžete to napadat coby nafrněné „já to vždy říkal“. Přitom to je pouze sklízení plodů konzervativizmu. Zabarikádování se ideologickým jádrem. Tedy tím správným. A díky němu už nepotřebujete kdejakou alibistickou frázi „jen hlupák nemění své názory“. (Pod přívlastkem ideologického nehledejte pouze něco z učebnic politologie; klidně se tak dá mínit i přístup k životu vůbec.)
Nezřídka kdy budou splývat už osobnostní typy s tou či onou politickou množinou. I když možná častěji spatříte pouhé stržení davem. Nebo zmanipulování silnou osobností, která bravurně ovládá partie pomyslných pokerů.

Esej se obejde beze jmen, u kterých by beztak současným čtenářům už chyběla vlastní zkušenost. Navíc jednosměrné peprné komentáře vůči někomu bývaly výsadou spíše oněch nejmenovaných. Dnes bych chtěl předat poselství, jak když opadává něčí noblesní nátěr, vyčnívá jen více a více patrná křivost. Křivost pseudoideologií i zákeřnost sociálních strategií jejich hlasatelů.
V důsledku: pokud podobní šířili potěmkinovské doktríny, pouze tím zmrzačili davy těch poddajnějších. Konec konců i proto politizující subkultury mívají krátkodobější trvání (viz  zde )
Přitom ona sociální přitažlivost skupinových vůdců je dvoustrannou mincí. Nebýt tahounů kolektivů, pak by se neuskutečnilo příliš politické činnosti. Zejména tedy v demokratickém slova smyslu. Ale zároveň jakákoliv negativa oněch tahounů se automaticky přelijí do původně idealistických entit.
Ne, nebojte, nezačnu orodovat za nějakou anarchizující teorii. Ta se v českém prostředí „nejslavněji“ ztvárnila už ve Švejkovi. Rovněž přeskočím i základní tezi Antidemokrata, že povinnost JEDNOTLIVCE je jen vůči DĚJINNÝM HODNOTÁM, nikoliv plápolající dle trysek hořáků dneška.
Nyní píši o něčem jiném. O ničitelích revolučních nadějí. Jak je tedy propříště rozpoznat?
Nejprve se podobní přilepí na nějaké kontroverzní magnetko. Vizáž, hédonistický styl, mluvu, bulvární téma, nekorektnost. Pod záminkou prvotního jadřince vstoupí pod širší skupinovou slupku. Následně jedou jakýmsi až prostitučním osobnostním kouzlem: tu pochválí druhé, další politují a procítěně soucítí, kdekomu dají křížem krážem zapravdu atd.
Pak už tito začnou působit i na věci s počátečním hodnotovým východiskem vůbec nesouvisející. Ovšem dávají si právě onen oportunistický pozor, aby si nepodřízli zdárně vybudovanou poziční větev. A řeší pouze taktické personálie, ideologický odkaz jde tatam.
Takhle ono nebezpečí poznáte! Vím, mé varování bude napadeno co likvidující snahu o dosažení alespoň nějakých změn v rámci systému politických stran.
Jenže co může fungovat ve skupinkách omámených čirým idealismem (tj. opatrováním svěřeného pokrevního dědictví) by nemohlo projít tam, kde demokratické paradigma je stejně toliko vítanou záminkou pro pozadní světovládné kejkle.
Schválně pro vysvětlení, tedy pro ilustraci různých forem politična, pojďme trochu dále.
Co má být cílovou páskou politického snažení?
  1. Bažení po onom obsaženém v jádru myšlenky
  2. dosažením čistě onoho v klíčové tezi
  3. uznání skupiny, která se PŮVODNĚ ustanovila kolem nějakého ideového vyjádření
  4. nebo uznání jich samých v rámci takové skupiny?
Nevylučuji přitom, že někteří z mnou naznačených sociálně-politických stratégů ony de facto neprůchozí fáze tušili už v rannějších krocích své kariéry.

Ono vůbec by se dalo napsat ještě mnoho odstavců o nedávných ctihodných velikánech zdejší ultrapravice. Jenže bylo by to zase jen „já to tehdy říkal“. Proto končím aktualizovaným upozorněním: totožné znaky se nachází i u těch v nynějším rozpuku…

Žádné komentáře:

Okomentovat