neděle 4. prosince 2016

Ortel je hnůj

SLAVÍCI MÁLEM Z OSVĚTIMI ° OPRAVDU NEVYDAŘENÉ HLASOVÁNÍ? ° NE DĚTINSKOSTMI - JENOM UMOŘENÍM!
Titulek v tomto období chtě-nechtě navozuje téma Slavíků. I pro ty, kteří žádnou skladbu od kapely Ortel nikdy neslyšeli. Neznám přesný název oné soutěže, pouze tuším, že se jedná o jakési klání založené na několikatýdenním hlasování diváků. A vyhlašování výsledků pak je jedním z hřebů kulturně-společenské sezóny.
Osobně bych se tématu bulvárních pořadů ani nevěnoval. Nicméně v éře komunikačních sítí jsem mediálně spuštěné lavině nemohl uniknout. Tudíž jsem předzásoben celkem podrobně: jaké bylo umístění koho, kdo v čem přišel, kdo vůbec nepřišel a kdo odešel. Stejně tak kdo pod jakým názvem/jménem kdysi dávno a kde vystoupil. Z alternativních zdrojů pak zaznělo, proč jakýsi cikánský zpěvák aspiruje na synonymum pro hulvátství. Plus pobouření Federace židovských obcí (asi).

Je zřejmé, že webu dnešní uvedení zaručí zvýšenou čtenost. (Což je nedůležitostí, jak pravidelný návštěvník pochopil: významem projektu Antidemokrat budiž hold tomu, co principiálně jakýmkoliv kvantitativním vyjádřením opovrhuje.) Bylo by trapné dělat, že pisatel o náchylnosti svých čtenářů k tématu neví. Nebo proč se tvářit tak, že letošní ortelovské umístění v hudební soutěži, která kdysi dávno snad měla být jakousi výpovědí o dobovém vkusu, loni i letos nedeformovala političnem motivovaná aktivita nenadále – a možná i organizovaně - hlasujících kruhů?
Pakliže se Antidemokrat zcela štítí odvozování legitimity moci od množství voličů (demokracie), zde nastává kurióznost situace. V hudební soutěži se použily zdánlivě stejné mechanismy, ovšem s nepříjemným výsledkem pro politicky mocné. Nepůjdu cestou, že bych náhle otočil a začal velebit toto jedno z jiných sčítání hlasů. Natož si začal lhát do kapsy, že výsledky se dají převést na pevnější odhodlání právě Slavíkem číselně vyjádřeného podílu populace. Tedy hájit ideje v písních obsažené.
Přesto: podobné je jedním ze způsobů, který vede k pozvolnému zabírání pozic ve veřejném prostoru. Jak lze rychle zjistit a domyslet si, stačily pouhé jednotky tisíc oněch jindy a jinak zbytečných FB tláskalů. Jak ovšem patrno, odezva se řítila všude.
Nezbytně je zdůraznit: JEDNÍM ZE ZPŮSOBŮ! On totiž v této zdánlivě pro Režim nepříjemné situaci bude skutečným vítězem právě zase a jenom Režim. Protože si na celém jen posílí legendu o svobodě a možnosti výběru. Až populace pozapomene na to, že nějaká písničková soutěž je SAMA O SOBĚ totální irelevantností. (Tudíž v ní nebylo potřeba uplatňovat skutečné páky mocných. Zároveň se mohla zachovat všestranná přetvářka, že se jedná o reprezentativní výsledek). A veřejnost soutěži začne přikládat význam + stane se z ní matoucí ukazatel míry domnělých možností pro jiné, a to už nebulvární, politické úkony.
Pokročme k optimističtější části. Máme tu rčení o tisíckrát nic, které umořilo i osla. Pakliže tu jsou nějaké možnosti jak do onoho veřejného prostoru vstoupit, a to se sebemenšími banalitkami, pak jsou žádoucí.
ALE POZOR: vyústěním aktivismu nemá být blouznění o sjednocování rozličných kategorií činností, které se zúročí v hlavní hrátce Režimu. Ve sněmovních volbách. Nota bene za stabilizovaných podmínek. A ty snad nechcete srovnávat s nějakou SMSkovou soutěží, kde Režim své možnosti uplatnit nepotřeboval...


P.S.: abych závěrem vysvětlil název. Zrovna jsem se oddával pamětnické melancholii v pozdně normalizačním filmu Horká kaše. Tam bylo prvně umožněno vystoupit i metalové kapele Vitacit (filmařský despekt tehdy měla už jen „podmínečný“) s pro dnešek až mrazivě aktuálním refrénem:

Panelák snů rušil beat,
a starší hlas začal klít.
´Klid musí být!´
Křik na mě ´stůj, čeká tě pád,
METAL JE HNŮJ, nesnaž se hrát.´
Co na to říct?

To jejich stáří na tebe míří.
Nechte nás být, chceme dál jít,
i když vám je to fuk.

Manévry dnů, hraje se blues,
polykač snů koutkem úst
a není jich víc!
Křik na mě ´stůj, čeká vás pád,
METAL JE HNŮJ, přestaňte hrát.´
Co na to říct?

https://www.youtube.com/watch?v=vpz2sZsIsqc